Prevozi

Z električnim smetarskim tovornjakom smo pobirali smeti – je zmogel osemurni delovnik?

Za en dan sem se preoblekel v pobiralca smeti oziroma odpadkov, se pridružil ekipi Komunale Kranj in z njo pobiral odpadke z električnim komunalnim tovornjakom renault e-tech D wide.

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

01.12.2022 13:55
Čas branja: 9 min
Z električnim smetarskim tovornjakom smo pobirali smeti – je zmogel osemurni delovnik?
Kako preizkusiš električni tovornjak z nadgradnjo za pobiranje smeti oziroma odpadkov, v tem primeru renaulta e-tech D wide? Nam se je zdelo najbolje, da se umažemo, torej da z njim počnemo tisto, čemur je namenjen. Pobiranju odpadkov. Foto: Aleš Beno

Kako preizkusiš električni komunalni tovornjak – torej tovornjak z nadgradnjo za pobiranje smeti oziroma odpadkov, v tem primeru renaulta e-tech D wide? Nam se je zdelo najbolje, da se umažemo, torej da z njim počnemo tisto, čemur je namenjen. Zato smo se dogovorili s Komunalo Kranj, da se za en dan pridružimo njihovi ekipi.

Oblekel sem živo rumen, moram priznati, da vrhunsko izdelan in topel kombinezon Komunale Kranj, si nadel rokavici in kolege počakal na domačem naslovu – živim namreč v okolici Kranja, moj odpadke pa pobira Komunala Kranj.

Neslišno je zapeljal v mojo ulico

Ko je električni renault e-tech D wide s Stummerjevo nadgradnjo zapeljal v mojo ulico, ga nisem slišal. Le videl sem ga, ko se je prebijal skozi megleno jutro. Željko Kondič, vodja delovne enote Zbiranje odpadkov v Komunali Kranj, se je pripeljal do mojega domačega ekootoka. »Takole primeš zabojnik, ga namestiš na ležišča, stisneš gumb in hidravlika ga strese v nadgradnjo. Potem preveriš, ali je prazen, če ni, ga streseš še enkrat, včasih je treba še kaj z roko pobrati ven,« me pouči Željko Kondič.

Praznjenje zabojnikov

In tako sem prvič izpraznil svoje zabojnike, tisti dan so bili na vrsti biološki. Stopil sem na stopnico, dal znak in odbrzela sva po ulici do naslednjih zabojnikov. Zapeljala sva še v staro mestno jedro Kranja, kjer me je v smetarskem kombinezonu počakal kranjski župan Matjaž Rakovec in izpraznil nekaj zabojnikov. Mimoidoči so z zanimanjem opazovali dogajanje, kmalu so nas obkrožili in se zataknili predvsem v tovornjak. »Nič se ne sliši, je električen, to je pa fino …«

Je težaško delo

In moja izkušnja? Ja, če izprazniš nekaj zabojnikov, nič posebnega in težkega. Če to počneš vsak dan, ne glede na vreme, pa si predstavljam, da je delo težaško. Da so dobro oblečeni, je razumljivo, kar nujno. »Fantom nikakor ni lahko, saj delajo 52 tednov na leto, ne glede na vremenske pogoje, in pobirajo stvari, ki jih ljudje zavržemo,« doda sogovornik.

Zato je vsaka funkcija udobja dobrodošla

»Pomaga pa, tako vozniku kot delavcem, ki praznijo zabojnike, če je tovornjak tih, če ne kadi in ne trese kot naši dizelski. Tale električen je izjemen, neslišen in udoben. Nič ne cuka pri speljevanju, zavira z rekuperacijo in ob tem polni baterijo. Še najbolj se sliši delovanje nadgradnje, ki prazni zabojnike,« pojasni Kondič. »Res je sicer, da so bili delavci precej zadržani, ko smo ga dobili za preizkus. Danes zadržanosti ni več, vsi po vrsti so navdušeni,« še doda.

Moj sogovornik sicer redko sede za volan komunalnih tovornjakov, saj v podjetju skrbi za organizacijo pobiranja odpadkov v največji gorenjski občini in še v občinah Naklo, Šenčur, Preddvor in Jezersko. Pokaže mi podroben zemljevid območij komunale v Kranju in širši regiji, ki jih vsak dan prevozijo s povprečno desetimi komunalnimi tovornjaki.

Najdaljša proga je 135 kilometrov, to je preveč za elektriko

Številke me presenetijo. Dnevno je v voznem parku Komunale Kranj v pogonu od osem (pozimi) do deset tovornjakov (poleti). Vozijo po 56 različnih progah in opravijo 17 urnikov rednega odvoza. Najdaljša proga je proga z interno oznako 9m, ki vodi od večjega stanovanjskega naselja Planina, kjer dnevno zberejo okoli 21 ton mešanih komunalnih odpadkov. Ker imajo tovornjaki nosilnost le okoli deset ton, morajo odpadke dvakrat na dan izprazniti na deponiji v Ljubljani in se vrniti na Zarico v Kranju. Proga je dolga kar 135 kilometrov, kar je denimo več, kot zmore prevoziti električni renault e-tech D wide.

Najbolj zahtevna proga po številu izpraznjenih zabojnikov pa je proga Šenčur 18E, kjer delavci dnevno izpraznijo do 600 zabojnikov.

Relativnost velike mase baterij

Nosilnost električnega tovornjaka je podobna kot pri dizelskem, kljub veliki masi baterij. Pri renaultu e-tech D wide posamezen baterijski sklop tehta 575 kilogramov, vsi štirje skupaj pa 2,3 tone. Po drugi strani pa e-tech D wide prinaša prihranke pri masi pogona. Različica z dvema električnima motorjema (260 kilovatov) ima maso motorja in menjalnika 340 kilogramov, različica z enim motorjem s 130 kilovati pa 210 kilogramov, kar je precej manj od mase dizelskega motorja in povezanega menjalnika. Dizelski D wide je obremenjen še z gorivom v 300-, 400- ali večlitrskih posodah. Baterija pa ima vselej enako maso, polna ali prazna.

Šokiran, koliko odpadkov odvržemo v Kranju

Količine zbranih odpadkov so šokantne in sporočajo vsaj dvoje. Koliko odpadkov pridelamo ljudje in kako zahtevno, za ljudi in tovornjake, je njihovo zbiranje. Tedensko Komunala Kranj v povprečju zbere 111 ton mešanih komunalnih odpadkov (te dnevno odvažajo v predelavo v Ljubljano), 78 ton embalaže in 88 ton bioloških odpadkov (oboje odpeljejo na pretovorni plato v Kranj, na ulico Mirka Vadnova). To je skupaj 277 ton odpadkov, ko dodamo še odpadke zbirnih centrov, ekootokov in pogodbenih odvozov, pa številka zraste na povprečno 500 ton na teden.

Kje baterije zadoščajo, kje ne?

In kako se v takšnem urniku znajde Renaultov električni tovornjak? Poglejmo teorijo. Renault e-tech D wide z nadgradnjo tehta 17 ton, skupna dovoljena masa pa je 27 ton, kar pomeni, da ga lahko obtežimo z desetimi tonami odpadkov. To pomeni, da pobiranja na določenih progah že sredi dneva doseže največjo dovoljeno obtežitev, zato je potrebno sprotno praznjenje. Če gre za mešane odpadke pa tudi odvoz v Ljubljano, kar že močno načne doseg paketa štirih baterij z neto zmogljivostjo 210 kilovatnih ur, ki zadošča za 80 do 100 električnih kilometrov natovorjenega tovornjaka med polnjenji. Če bi ga usmerili na najzahtevnejše proge, bi bilo torej nujno zelo hitro polnjenje med osemurnim delovnikom.

»Za večino prog pa je primeren, doda Kondič, saj niso vse tako zahtevne po prevoženih kilometrih. Hkrati biološke odpadke in embalažo odlagamo v Kranju, v Ljubljani pa le mešane odpadke.«

Kako je s polnjenjem?

Baterije je mogoče polniti po izmeničnem ali enosmernem toku. V izmeničnem, v primeru 32-amperskih varovalk, moč polnjenja doseže 22 kilovatov, kar pomeni približno deset ur za stoodstotno napolnjenost baterij. Po enosmernem toku pa se baterijo polnijo z močjo 150 kilovatov. To pomeni stoodstotno napolnjenost v slabih dveh urah, s tem, da je največjo moč polnjenja mogoče doseči le v območju med 10- in 80-odstotno napolnjenostjo baterije.

Na elektriko na Bled, nato pa na polnilnico

Takšen tovornjak torej ni primeren za vse proge Komunale Kranj. Tisti dan smo izpraznili baterije, saj smo se z njim podali še na Bled, kjer je nekaj zabojnikov izpraznil tudi blejski župan Janez Fajfar, zato je tovornjak potreboval kratkotrajno hitro polnjenje, da se je lahko vrnil v Kranj. In kako se na Bledu razumejo z odpadki? »Dobro,« so v smehu komentirali blejski komunalci, »tedensko jih zberemo okoli 200 ton, med turistično sezono pa se številka podvoji. Imamo tudi več nadgradenj, ki omogočajo pranje, tako preprečimo širjenje smradu.«

Električni tovornjak bi torej z lahkoto zapeljal v vozni park komunalnih podjetij in tako pomagal k prijaznejši storitvi zbiranja odpadkov tako z vidika hrupa kot izpustov. Današnji dizelski tovornjaki namreč vseskozi tečejo in v strnjenih naseljih z večjo količino zabojnikov tako kadijo ves čas.

To so prednosti pogona na elektriko

»Prednost električnega pogona je precej preprostejše in tudi cenejše vzdrževanje kot pri dizelski različici. Zamenjav tekočin denimo skoraj ni. V menjalniku je zamenjava olja potrebna šele po 200 tisoč kilometrih, poleg tega je predvidena še zamenjava hladilne tekočine pogonskih motorjev, filtrov in podobno,« pojasnjujejo pri Renault Trucks Adria. Obenem je precej cenejši tudi energent za pogon, še zlasti če baterije polnimo z manjšo močjo ponoči.

Slabost je ena, a ni majhna

In slabost? To je vsekakor cena, saj električni renault e-tech D wide z nadgradnjo stane 380 tisoč evrov, kar je 200 tisoč evrov več od primerljivega dizelskega. Eko sklad za takšne nakupe ne daje subvencije, čeprav sta vloga in pomen električnega komunalnega tovornjaka podobna kot električnega avtobusa. Te je Eko sklad podprl ravno v Kranju, in sicer z 2,8 milijona evri nepovratnih sredstev za osem MAN električnih avtobusov MAN, ki bodo prihodnje leto zapeljali na kranjske ulice.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Dražbe
Dražbe Občina Piran pripravlja dražbo nepremičnin

Lepa priložnost za zanimivo in varno naložbo

FINANCE
Prevozi
Prednosti in ovire elektrike in vodika v potniškem prometu
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Prednosti in ovire elektrike in vodika v potniškem prometu

Z dogodka Pogoni sedanjosti in prihodnosti: elektrika in vodik v organizaciji revije Prevozi - Komunala Kranj kot uporabnik, MAN, Iveco Bus in Solaris pa kot proizvajalci avtobusov na elektriko in druge alternativne vire.

FINANCE
Prevozi
V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških
Prevozi
PrevoziMiloš Milač V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških

Za nakup električnih avtobusov so v mestni občini Kranj večino sredstev, 2,8 milijona evrov, pridobili na razpisu Eko sklada. Razliko do polne vrednosti vozil bo pokrila mestna občina Kranj.

FINANCE
PMM
Čistilna naprava Komunale Kranj bo čez leto dni samozadostna
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač Čistilna naprava Komunale Kranj bo čez leto dni samozadostna 2

Tretjina voznega parka na elektriko, samozadostna čistilna naprava, ki se napaja iz sončnih elektrarn in kogeneracije, in načrti za porabo odvečne toplote.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Prevozi
Matej Ažman - Cac: na izpitno vožnjo se je pripeljal iz Madžarske s polpriklopnikom
Prevozi
PrevoziEmil Šterbenk Matej Ažman - Cac: na izpitno vožnjo se je pripeljal iz Madžarske s polpriklopnikom

Če sklepamo po starosti, bi za Mateja Ažmana lahko rekli, da je pri 34 letih še premlad za to rubriko, toda voziti je začel, že preden je opravil vozniški izpit kategorij C in E.

FINANCE
Avto
''Katrca'' se vrača v SUV-izvedbi in z električnim pogonom
Avto
AvtoMiloš Milač ''Katrca'' se vrača v SUV-izvedbi in z električnim pogonom 5

Francoski Renault je na pariškem avtomobilskem salonu razkril koncept 4ever trophy – duhovnega naslednika znamenitega renaulta 4 oziroma »katrce«.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.