Premierno smo spoznali Renaultov električni tovornjak, opremljen z nadgradnjo za komunalna podjetja. Električni smetar ima med 80 in 100 kilometri delovnega in med 180 in 200 kilometri dosega v prometu brez nakladanja in razkladanja. Kljub visoki ceni pa dolgoročno prinaša nižji strošek uporabe kot dizelski komunalec.
Ni novinec na trgu, le na našem
Prodaja komunalnega električnega tovornjaka iz Renault Trucksa je mogoča že nekaj časa, serijska proizvodnja je stekla že pred dvema letoma. Velika prednost je kratek dobavni rok, tri do štiri mesece, v nasprotju z dizelskimi tovornjaki, katerih dobava traja od deset do 11 mesecev. Za slovenski trg in regijo Adriatik je mogoče dobaviti številne različne konfiguracije električnih vozil distribucijskega in komunalnega segmenta, od 4 x 2 do 6 x 2 ter z različnimi medosnimi razdaljami in z enim do dvema elektromotorjema.
Najprej na Finance, nato še drugam
Prvi primerek je na naš trg zapeljal v teh dneh. Njegova vloga bo promocijska. Najprej bo zapeljal na test revije Prevozi Časnika Finance, sledili bodo nastopi na specializiranih dogodkih, nato pa se bo podal na teren oziroma med smeti, saj ga bodo preizkusila slovenska komunalna podjetja.
Električnega novinca smo spoznali na ekskluzivnem razkritju v ljubljanskih prostorih Renault Trucksa, v tem mesecu pa ga bomo zapeljali tudi na kratek test. Po besedah komercialnega direktorja Renault Trucksa Adriatic Tiborja Vintarja imajo z električnim komunalcem resne, in ne le promocijske načrte.
Podobne tehnične lastnosti kot dizelski
V Renault Trucksu Adriatik ga bodo ponudili komunalnim podjetjem v Sloveniji, v Srbiji in na Hrvaškem. Vintar verjame v dober odziv podjetij, saj e-tech D wide ponuja okoljsko prijazno in tudi stroškovno učinkovito alternativo dizelsko gnanim komunalnim tovornjakom, hkrati pa tudi primerljive tehnične lastnosti. Kljub veliki masi baterij ima namreč e-tech D wide deset ton dovoljene obremenitve, kar je podobno kot pri dizelski različici.
Nosilnost je sicer celo za tono večja, a je zaradi težkih baterij večja tudi masa tovornjaka. Skupna dovoljena masa e-tech D wide je 27 ton, masa praznega vozila s tekočinami pa 16,1 tone. Samo šasija tehta 9,7 tone, razliko v masi prinese Stummerjeva nadgradnja.
Štirje baterijski moduli
Pri litij-ionskih baterijah je možna sestava po modulih, promocijski tovornjak pa ima štiri module baterij s posamično zmogljivostjo 66,5 kilovatne ure. To skupaj pomeni 265 kilovatnih ur bruto zmogljivosti in 210 kilovatnih ur neto oziroma uporabne zmogljivosti.
Renault je bil pri snovanju električnega tovornjaka praktičen, saj je za osnovo vzel dizelski D wide.
Zato so mere triosnega e-tech D wide enake. Skupna dolžina z nadgradnjo za komunalno vozilo je 9,01 metra, v medosju med prvo in drugo osjo meri 3,9 metra. Med drugo in tretjo osjo pa 1,35 metra. Osnova dizelskega D wide je zaradi visoko postavljene nadgradnje omogočila vgradnjo baterij pod samo nadgradnjo v višini zgornjega dela koles. V medosje v Renault Trucksu lahko vgradijo štiri module baterij s skupno zmogljivostjo 265 kilovatnih ur, od tega je uporabna zmogljivost 210 kilovatnih ur.
Posebnosti električnega pogona
E-tech D wide ima tudi nekaj posebnosti, ki so vezane na pogon. Denimo rekuperator odvečne energije s petimi stopnjami, ki opravlja funkcijo retarderja (motorne zavore) in tako večinoma omogoča vožnjo brez dodatne uporabe zavore. Filtri za zrak so kar trije, namenjeni pa so zaščiti pogonskega sklopa pred zunanjimi vplivi.
Vzdrževanje je precej preprostejše in tudi cenejše kot pri dizelski različici. Menjav tekočin denimo skoraj ni. V menjalniku je zamenjava olja potrebna šele po 200 tisoč kilometrih, poleg tega je predvidena še zamenjava hladilne tekočine pogonskih motorjev, filtrov in podobno.
Skupna masa baterij kar 2,3 tone
Če se vrnemo k baterijam. Njihova masa je precejšnja. Posamezen sklop tehta 575 kilogramov, vsi štirje skupaj pa 2,3 tone. Po drugi strani pa e-tech D wide prinaša prihranke pri masi pogona. Različica z dvema električnima motorjema (260 kilovatov) ima maso motorja in menjalnika 340 kilogramov, različica z enim motorjem s 130 kilovati pa 210 kilogramov. Dizelski D wide je obremenjen še z gorivom v 300-, 400- ali večlitrskih posodah. Baterija pa ima vselej enako maso, polna ali prazna.
V primeru dveh motorjev je moč, kot že omenjeno, 260 kilovatov, največja možna v konici pa 370 kilovatov, navor pa seže do 850 newtonmetrov. Menjalnik ima dve prestavi, prva pa zaradi narave dela – pogostih ustavljanj in velike obremenitve - deluje le do hitrosti 30 kilometrov na uro.
Polnjenje z 22 ali do 150 kilovati
Kako je s polnjenjem baterij? Baterije je mogoče polniti po izmeničnem ali enosmernem toku. V izmeničnem, v primeru 32-amperskih varovalk, moč polnjenja doseže 22 kilovatov, kar pomeni približno deset ur za stoodstotno napolnjenost baterij. Po enosmernem toku pa se baterijo polnijo z močjo 150 kilovatov. To pomeni stoodstotno napolnjenost v slabih dveh urah, s tem, da je največjo moč polnjenja mogoče doseči le v območju med 10- in 80-odstotno napolnjenostjo baterije.
Bilanco prevesi občutno cenejši energent - elektrika
Glede na zelo namensko uporabo izvajanja komunalnih storitev bo za polnjenje zadoščalo počasno polnjenje. To pa pomeni tudi zelo nizke stroške energije, le deset centov na kilovatno uro, so izračunali pri Renault Trucksu Adriatik.
Pri Renault Trucksu Adriatik so prepričani, da je e-tech D wide idealno vozilo za zbiranje komunalnih odpadkov z nižjimi obratovalnimi stroški ob ohranjanju optimalnega dosega in tovora. Svoje trditve podpirajo tudi z izračuni stroškov lastništva, ki opozarjajo na visoko osnovo – ceno in zelo nizke variabilne stroške, ki negativen učinek cene v desetletni uporabi izničijo.
Ob nakupu stane kar trikrat toliko kot dizel
Električni D wide ima sicer precej višjo nakupno ceno kot dizelski, razmerje je celo ena proti tri. Dizelski brez nadgradnje stane 90 tisočakov, električni pa 280 tisočakov. Nadgradnja za komunalne potrebe, v tem primeru Stummerjeva, je popolnoma enaka, zato je enaka tudi njuna cena. Okoli sto tisoč evrov.
Stroški energije pa so smešno nizki
A precej nižji stroški vzdrževanja, predvsem pa energije v primeru počasnega polnjenja (to je mogoče glede na predvidljiv urnik komunalnega tovornjaka), tehtnico stroškov po desetih letih uporabe prevesijo na stran električne različice.
E-tech D wide poleg tega prinaša še ničelne izpuste pri uporabi, ustreznost sedanjim in tudi prihodnjim vse bolj zahtevnim pogojem na javnih razpisih in tišino v urbana naselja, kjer bo dnevno opravljal svoje poslanstvo – pobiranje odpadkov.