Pri Goodyearju so v okviru osemmesečne turneje Drive Results 2023 obiskali tudi Slovenijo ter predstavili različne rešitve za nadzor in spremljanje ohranjenosti pnevmatik, prevozniki pa naj izberejo tisto, ki najbolj ustreza njihovim potrebam.
Povečanje učinkovitosti in zniževanje stroškov sta med prednostnimi nalogami vseh prevoznikov, ki se spopadajo z visokimi cenami energije, pomanjkanjem delovne sile, z vse bolj zapletenimi predpisi in čedalje krajšimi dobavnimi roki. Čeprav so stroški goriva in plače delavcev gotovo največje postavke, so izjemno pomemben, a pogosto spregledan dejavnik tudi pnevmatike.
Slabo ohranjene pnevmatike ne pomenijo le večje porabe goriva, ampak tudi morebitne nepredvidene stroške, ki lahko nastanejo, če pnevmatiko raznese, kar poleg stroškov intervencije in popravila pomeni tudi motnje v transportni verigi in morebitne kazni zaradi zamude pri dostavi.
Prav zaradi tega pri Goodyearju ponujajo več sistemov in rešitev, ki omogočajo stalno spremljanje pnevmatik. To podaljšuje njihovo življenjsko dobo, preprečuje okvare in skrajšuje čas, ko vozilo ni v uporabi, kar na koncu povečuje učinkovitost ter tudi varnost.
Po najnovejši Goodyearjevi anketi Sustainability Reality Survey iz leta 2022 se prevozniki čedalje bolj zavedajo pomena trajnostnih naložb. Enainštirideset odstotkov prevoznikov namreč meni, da je znižanje operativnih stroškov pomemben dejavnik pri uvajanju novih rešitev, kar je devet odstotkov več kot v letu 2021.
Goodyearjev CheckPoint
Goodyearjev CheckPoint je sistem za nadzor pnevmatik, namenjen velikim voznim parkom (več kot 300 vozil), in ga postavljajo v prevozniške delavnice ali garaže. Gre za zelo sofisticirani v paru nameščeni »plošči«, ki v le nekaj sekundah izmerita ohranjenost pnevmatike oziroma globino profila, tlak v pnevmatikah in obremenitev vozila. Vozilo prepelje čez plošči, vgrajeni v podlagi, oprema pa samodejno identificira vozilo (»prebere« registrske oznake ali opcijsko z uporabo RFID) in izmeri potrebne parametre.
Goodyearjev DrivePoint
DrivePoint je nekoliko bolj preprosta rešitev za nadzor tlaka v pnevmatikah, sestavljena iz senzorja tlaka v pnevmatikah in dveh naprav, ki sprejemata signale senzorjev ter rezultate posredujeta v Goodyearjev oblak. Senzor privijemo na ventil (vsaka pnevmatika), ne da bi bilo treba pnevmatiko odstraniti, napaja pa ga baterija, ki zdrži tri leta. Pnevmatiko je mogoče napolniti (in izprazniti), ne da bi odstranili senzor, senzorji pa delujejo pri vseh velikostih in znamkah pnevmatik. Je pa treba v aplikaciji določiti vozilo, torej povezati senzorje z ustreznimi pnevmatikami, da sistem ve, za katero vozilo gre in kateri pnevmatiki pripada kateri senzor.
Sestavna dela sistema sta sprejemnika, stebrička, med katerima mora vozilo peljati, da sprejemniki odčitavajo podatke senzorjev. Sprejemniki se prav tako napajajo iz baterij, tako da je njihova namestitev precej preprosta.
Vozilo mora le peljati med sprejemnikoma, da sistem prebere podatke o tlaku vseh pnevmatik na vozilu, sprejemnik pa jih nato po mobilnem omrežju pošlje v analizo v oblak in so takoj vidni na spletu ali v mobilni aplikaciji. Seveda sistem tudi tu opozarja, če so vrednosti nad dovoljenimi mejami ali če ugotovi, da je tlak zadosten, a upada hitreje, kot bi smel, zato lahko vzdrževalci ukrepajo preventivno.
Goodyearjev TPMS
V nasprotju s sistemoma CheckPoint in DrivePoint, ki sta fiksna in ju navadno namestijo na sedežu podjetja ter delujeta, kadar vozila peljejo čez določeno točko ali skoznjo, sistem TPMS (Tyre Pressure Monitor System) tlak in temperaturo pnevmatik meri ves čas ter podatke po mobilnem omrežju pošilja v Goodyearjev oblak. Senzor tlaka in temperature je na platišče pritrjen s pasom in se napaja iz baterije, ki zdrži pet let, senzor pa oddaja tudi lokacijo GPS, s katero lahko lociramo vozilo za geoograjevanje in druge potrebe. Senzorje lahko namestijo na platišča vseh velikosti ter so primerni za pnevmatike vseh dimenzij in proizvajalcev.
Poudariti je treba tudi pomen odčitkov, ne samo tlaka, ampak tudi temperature. Povišana temperatura lahko kaže na težave z zavorami, ležaji in podobno, kar je sicer težko ugotoviti, preden nastane večja škoda.
Podatke zbira usmerjevalnik (router) v vozilu in jih pošilja v oblak, od koder jih obdelane dostavljajo sistemu za spremljanje voznega parka. Tudi Goodyearjeva tehnologija G-Predict analizira podatke in ponudi ustrezne napovedi, predlaga aktivnosti ali opozarja. Tudi tu podatke, priporočila in morebitna opozorila prikazujejo v spletni ali mobilni aplikaciji, lahko pa so del celovitega sistema za spremljanje voznega parka.
Goodyearjev Trademax in Next Tread
Znano je, da imajo pnevmatike za gospodarska vozila »štiri življenja«. Ko nova pnevmatika prevozi pričakovano število kilometrov, tekalno površino lahko narežemo, kar ji omogoči še en cikel uporabe. Po tem lahko pnevmatike obnovimo (torej protektiramo) in jih po obrabi tekalne površine znova narežemo.
Pri Goodyearju ponujajo tudi obnovljene pnevmatike iz programov Trademax in Next Tread, ki zagotavljajo enake lastnosti kot nove. Če je karkasa rabljene pnevmatike dobro ohranjena, nanjo – potem ko odstranijo večji del stare gume – po tako imenovanem vročem procesu vulkanizirajo novo bočnico in tekalno površino. Gre za enak postopek in enake materiale kot pri izdelavi nove pnevmatike, a ta postopek lahko poteka le v tovarni. Zato so lastnosti pnevmatik enake novim, vendar ob nižji ceni (cena obnovljene pnevmatike znaša med 50 in 70 odstotki cene nove). Pri tem je poraba surovin precej manjša (do 50 odstotkov) in prav tako poraba energije.
V programu Treadmax ponujajo najnovejše dezene GY in izključno najnovejše karkase GY, v Next Tread pa dezene GY prejšnjih generacij, z možnostjo obnavljanja na vseh karkasah, vseh proizvajalcev.
Prav tako lahko prevozniki v obnovo pošljejo svoje pnevmatike in jih dobijo nazaj (seveda le tiste, katerih karkasa uspešno prestane test) ali kupijo pnevmatike iz ponudbe Trademax in Next Tread.