Čeprav ne nosijo belih halj in zaščitnih mask, ni njihovo delo nič manj strokovno in natančno. Ti mojstri z dolgoletnimi izkušnjami namreč skrbijo za zdravje in ohranjanje življenja – motorjev. Je edina tovrstna specializirana delavnica, ki skrbi za osebna in gospodarska vozila vseh znamk.
Za salonom vozil Mercedes-Benz na Baragovi v Ljubljani že od začetka šestdesetih let prejšnjega stoletja stoji strojna delavnica, brusilnica ji pravijo, v kateri ekipa šestih mojstrov pod vodstvom izkušenega Jožeta Dežmana skrbi za obdelavo kovin oziroma obnovo obrabljenih in poškodovanih motorjev tovornega, osebnega programa in tudi drugih vrst, na primer ladijskih, železniških, traktorskih motorjev. Gre za del servisa gospodarskih vozil, ki je, kot pojasnjuje vodja servisa gospodarskih vozil in avtobusov pri podjetju Autocommerce Matjaž Kastelec, razdeljen na več sklopov.
V prvem delu je servis za gospodarska vozila
»Pri avtobusih je še zlasti pomembno, da mehaniki in diagnostiki poznajo vozilo in delovanje vseh komponent. Posebnost programa potniških vozil je v opremi in umestitvi komponent, saj imajo te drugačen namen in vlogo. Primer je recimo klimatska naprava, ki ohlaja 10-kratnik klasičnega volumenskega prostora osebnega ali tovornega vozila. Enako velja za varnostne komponente in hidravlični sistem, ki je namenjen upravljanju odpiranja in zapiranja vrat za potnike,« pravi Kastelec.
V drugem servis lahkih gospodarskih vozil
Drugi sklop dejavnosti servisa gospodarskih vozil Autocommercea je servis lahkih gospodarskih vozil oziroma klasičnih dostavnikov z maso do pet ton. Gre predvsem za lahke dostavnike z različnimi vrstami nadgradnje. Pri vozilih z maso do 3.500 kilogramov namreč uporaba tahografa ni potrebna, zato so lahki dostavniki z različnimi nadgradnjami pogosta rešitev za manjša podjetja in samostojne podjetnike (se pa na ravni EU pripravljajo spremembe na področju transporta z vozili do skupne mase 3,5 tone). »V naši delavnici imamo ustrezne zmogljivosti, da za takšna vozila z nadgradnjo, tudi do maksimalne dovoljene višine, kakovostno poskrbimo.«
Tretji sklop so kleparsko-ličarske storitve
Pri kleparsko-ličarskih storitvah skupaj z optičnim pregledom in popravilom vozila stranke pričakujejo kakovostno in hitro popravilo. Vsako logistično podjetje ali podjetje, ki uporablja lastna prevozna sredstva za prevoz in dostavo blaga, obravnava vozila kot delovni stroj, zato je zelo pomembno, da je vozilo čim krajši čas na popravilu in da se popravilo izvede kakovostno.
Tretji del njihove dejavnosti je servisiranje težke motorne mehanizacije, recimo unimogov – specialnih vozil s po meri narejenimi nadgradnjami, kot jih uporabljajo podjetja za vzdrževanje cest, komunalna podjetja ali vojska, četrti del pa je strojna delavnica, ki deluje kot pomoč servisu ali pa posluje povsem samostojno.
Četrti sklop pa strojna delavnica ...
Popravilo ali vgradnja gredi, zamenjava ležajev, brušenje glav, čiščenje ventilov in batov, zamenjava ventilov, centriranje kardanov, centriranje jermenic večjih dimenzij ... To so le nekatera izmed opravil, ki se jih lotijo. Sodelujejo z različnimi strankami iz vse Slovenije in tudi širše, večinoma pa opravljajo servis gospodarskih strojev, kot so bagri, zunanji motorji (za pogon črpalk, agregatov ...), ladijskih in železniških motorjev, kardani različnih dimenzij, kmetijske mehanizacije, različnih traktorjev, starodobnikov in seveda tovornega programa. Sodelujejo s številnimi različnimi strankami in slovenskimi logističnimi podjetji, ki imajo v svojem voznem parku več znamk tovornih vozil.
... ki se ukvarja s posameznimi komponentami
Stranka ne pripelje celotnega vozila, temveč dostavi le motor ali posamezne dele, ki jih je treba popraviti ali natančno pregledati, vnovično vgradnjo v vozilo pa nato opravijo sami, v svoji delavnici. S številnimi strankami sodelujejo že deset ali 20 let, vedno znova pa prihajajo nove, ki za njihov servis izvedo predvsem na podlagi priporočil. Vse več je starodobnikov in osebnih vozil iz drugega programa, večinoma gre za večje in zmogljivejše motorje različnih znamk, kjer je popravilo z ekonomskega vidika bolj smiselno kot nakup novega motorja, zlasti če je vozilo staro 15 let ali več.
Vsak motor je unikat, videz lahko vara
Pri tem poudarjajo, da je vsak motor po svoje unikat, čeprav gre dejansko za dva povsem enaka motorja. En motor je, na primer, navzven povsem zarjavel, saj je v vozilu za pluženje cest močno izpostavljen vlagi in soli, a ker je redno in pravilno vzdrževan, dela brez težav. Drugi pa je lahko navzven videti zelo lep, a je v resnici zanemarjen, saj mu niso redno zamenjevali olja, med seboj so mešali različne hladilne tekočine ali namesto njih vanj vlivali kar vodo ter ga s tem poškodovali. Te poškodbe, navadno gre za mikrorazpoke pri luknjah, kjer je glava pritrjena na blok, praviloma odkrijejo pri prvem brušenju.
Mizarji merijo v milimetrih, mi pa v stotinkah
Delo zahteva veliko pozornosti in kar največ zbranosti, saj tu ne gre za serijsko proizvodnjo. Delavec se mora natančno posvetiti vsakemu motorju ali njegovemu delu posebej in ga razumeti, saj če odbrusi preveč materiala, potem poti nazaj ni več – podobno kot mora kirurg natančno izvesti vsak rez s skalpelom. »Mizarji merijo v milimetrih, mi pa v stotinkah,« opiše vodja strojne delavnice Autocommercea Jože Dežman, mojster z dolgoletnimi izkušnjami, ki je svoje bogato znanje prenesel na več rodov številnih mladih serviserjev.
Njihov osnovni poklic je obdelovalec kovin, a po končanem šolanju je potrebnih še vsaj pet let praktičnega dela na tem področju, saj v delavnici obdelujejo različne materiale – klasično kovino, sivo litino, aluminij, različne mešanice aluminija … in vsak material ima svoje specifične lastnosti. »Da v želodcu začutijo, da ne smejo narediti napake,« pravi.
Toleranca pol debeline človeškega lasu
Njihov servis je eden redkih, kjer lahko kakovostno popravijo poškodovano glavno gred in jo pravilno uležajijo. S posebnim strojem ustrezno obdelajo mostičke - pritrdilna mesta gredi in ležaje. To je zelo natančno opravilo in lahko ga narediš le približno dobro, oni pa želijo najvišjo kakovost. Pri tem Kastelec poudarja, da sta od trenutka diagnoze pa do končne vgradnje zelo pomembna medsebojni odnos in komunikacija med njimi, stranko in serviserjem, ki vozilo popravlja oziroma izvaja končno popravilo.
Preden se v delavnici servisa lotijo popravila, vedno preverijo, ali je popravilo sploh možno; če je, na primer, gred preveč zvita, popravilo ni mogoče in ga tudi ne opravijo. Stranki dajo podrobno informacijo in jamčijo za svojo oceno – pri svojem delu so vedno zelo natančni. Toleranca je le 0,02 milimetra oziroma dve stotinki milimetra, kar je približno pol manj od debeline človeškega lasu.
Butično znanje
Pri takšni natančnosti niti dve gredi, dva motorja ali dva kardana nista povsem enaka in dober delavec mora ob specifičnih znanjih razumeti celotno delovanje stroja. Podobno kot mora zdravnik specialist poznati celotno človeško telo, gre za butično znanje, kjer morajo najti vzrok, diagnosticirati bolezen in ne nazadnje ugotoviti, ali gre v posameznem primeru za neprimerno vzdrževanje ali starost. In z dobrim vzdrževanjem lahko dosežeš visoko starost.