Prevozi

Kirurgi za kamionske, avtobusne, ladijske, železniške in druge eksotične motorje izza Bežigrada

Za salonom vozil Mercedes-Benz na Baragovi v Ljubljani že stoji strojna delavnica, ki skrbi za obdelavo kovin oziroma obnovo motorjev tovornega, osebnega programa in tudi drugih vrst, recimo ladijskih, železniških, traktorskih motorjev.

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

Avtor
avtor
19.03.2023 22:00
Čas branja: 8 min
Kirurgi za kamionske, avtobusne, ladijske, železniške in druge eksotične motorje izza Bežigrada
V strojni delavnici Autocommerce se lotijo tudi servisa gospodarskih strojev, kot so bagri, samostojni motorji (za vrtine, črpalke…), ladijskih in železniških motorjev, kardanov lokomotiv, kmetijske mehanizacije, različnih traktorjev, starodobnikov in seveda tovornega programa. Foto: Jure Makovec

Čeprav ne nosijo belih halj in zaščitnih mask, ni njihovo delo nič manj strokovno in natančno. Ti mojstri z dolgoletnimi izkušnjami namreč skrbijo za zdravje in ohranjanje življenja – motorjev. Je edina tovrstna specializirana delavnica, ki skrbi za osebna in gospodarska vozila vseh znamk.

Za salonom vozil Mercedes-Benz na Baragovi v Ljubljani že od začetka šestdesetih let prejšnjega stoletja stoji strojna delavnica, brusilnica ji pravijo, v kateri ekipa šestih mojstrov pod vodstvom izkušenega Jožeta Dežmana skrbi za obdelavo kovin oziroma obnovo obrabljenih in poškodovanih motorjev tovornega, osebnega programa in tudi drugih vrst, na primer ladijskih, železniških, traktorskih motorjev. Gre za del servisa gospodarskih vozil, ki je, kot pojasnjuje vodja servisa gospodarskih vozil in avtobusov pri podjetju Autocommerce Matjaž Kastelec, razdeljen na več sklopov.

V prvem delu je servis za gospodarska vozila

»Pri avtobusih je še zlasti pomembno, da mehaniki in diagnostiki poznajo vozilo in delovanje vseh komponent. Posebnost programa potniških vozil je v opremi in umestitvi komponent, saj imajo te drugačen namen in vlogo. Primer je recimo klimatska naprava, ki ohlaja 10-kratnik klasičnega volumenskega prostora osebnega ali tovornega vozila. Enako velja za varnostne komponente in hidravlični sistem, ki je namenjen upravljanju odpiranja in zapiranja vrat za potnike,« pravi Kastelec.

V drugem servis lahkih gospodarskih vozil

Drugi sklop dejavnosti servisa gospodarskih vozil Autocommercea je servis lahkih gospodarskih vozil oziroma klasičnih dostavnikov z maso do pet ton. Gre predvsem za lahke dostavnike z različnimi vrstami nadgradnje. Pri vozilih z maso do 3.500 kilogramov namreč uporaba tahografa ni potrebna, zato so lahki dostavniki z različnimi nadgradnjami pogosta rešitev za manjša podjetja in samostojne podjetnike (se pa na ravni EU pripravljajo spremembe na področju transporta z vozili do skupne mase 3,5 tone). »V naši delavnici imamo ustrezne zmogljivosti, da za takšna vozila z nadgradnjo, tudi do maksimalne dovoljene višine, kakovostno poskrbimo.«

Tretji sklop so kleparsko-ličarske storitve

Pri kleparsko-ličarskih storitvah skupaj z optičnim pregledom in popravilom vozila stranke pričakujejo kakovostno in hitro popravilo. Vsako logistično podjetje ali podjetje, ki uporablja lastna prevozna sredstva za prevoz in dostavo blaga, obravnava vozila kot delovni stroj, zato je zelo pomembno, da je vozilo čim krajši čas na popravilu in da se popravilo izvede kakovostno.

Tretji del njihove dejavnosti je servisiranje težke motorne mehanizacije, recimo unimogov – specialnih vozil s po meri narejenimi nadgradnjami, kot jih uporabljajo podjetja za vzdrževanje cest, komunalna podjetja ali vojska, četrti del pa je strojna delavnica, ki deluje kot pomoč servisu ali pa posluje povsem samostojno.

Četrti sklop pa strojna delavnica ...

Popravilo ali vgradnja gredi, zamenjava ležajev, brušenje glav, čiščenje ventilov in batov, zamenjava ventilov, centriranje kardanov, centriranje jermenic večjih dimenzij ... To so le nekatera izmed opravil, ki se jih lotijo. Sodelujejo z različnimi strankami iz vse Slovenije in tudi širše, večinoma pa opravljajo servis gospodarskih strojev, kot so bagri, zunanji motorji (za pogon črpalk, agregatov ...), ladijskih in železniških motorjev, kardani različnih dimenzij, kmetijske mehanizacije, različnih traktorjev, starodobnikov in seveda tovornega programa. Sodelujejo s številnimi različnimi strankami in slovenskimi logističnimi podjetji, ki imajo v svojem voznem parku več znamk tovornih vozil.

... ki se ukvarja s posameznimi komponentami

Stranka ne pripelje celotnega vozila, temveč dostavi le motor ali posamezne dele, ki jih je treba popraviti ali natančno pregledati, vnovično vgradnjo v vozilo pa nato opravijo sami, v svoji delavnici. S številnimi strankami sodelujejo že deset ali 20 let, vedno znova pa prihajajo nove, ki za njihov servis izvedo predvsem na podlagi priporočil. Vse več je starodobnikov in osebnih vozil iz drugega programa, večinoma gre za večje in zmogljivejše motorje različnih znamk, kjer je popravilo z ekonomskega vidika bolj smiselno kot nakup novega motorja, zlasti če je vozilo staro 15 let ali več.

Vsak motor je unikat, videz lahko vara

Pri tem poudarjajo, da je vsak motor po svoje unikat, čeprav gre dejansko za dva povsem enaka motorja. En motor je, na primer, navzven povsem zarjavel, saj je v vozilu za pluženje cest močno izpostavljen vlagi in soli, a ker je redno in pravilno vzdrževan, dela brez težav. Drugi pa je lahko navzven videti zelo lep, a je v resnici zanemarjen, saj mu niso redno zamenjevali olja, med seboj so mešali različne hladilne tekočine ali namesto njih vanj vlivali kar vodo ter ga s tem poškodovali. Te poškodbe, navadno gre za mikrorazpoke pri luknjah, kjer je glava pritrjena na blok, praviloma odkrijejo pri prvem brušenju.

Mizarji merijo v milimetrih, mi pa v stotinkah

Delo zahteva veliko pozornosti in kar največ zbranosti, saj tu ne gre za serijsko proizvodnjo. Delavec se mora natančno posvetiti vsakemu motorju ali njegovemu delu posebej in ga razumeti, saj če odbrusi preveč materiala, potem poti nazaj ni več – podobno kot mora kirurg natančno izvesti vsak rez s skalpelom. »Mizarji merijo v milimetrih, mi pa v stotinkah,« opiše vodja strojne delavnice Autocommercea Jože Dežman, mojster z dolgoletnimi izkušnjami, ki je svoje bogato znanje prenesel na več rodov številnih mladih serviserjev.

Njihov osnovni poklic je obdelovalec kovin, a po končanem šolanju je potrebnih še vsaj pet let praktičnega dela na tem področju, saj v delavnici obdelujejo različne materiale – klasično kovino, sivo litino, aluminij, različne mešanice aluminija … in vsak material ima svoje specifične lastnosti. »Da v želodcu začutijo, da ne smejo narediti napake,« pravi.

Toleranca pol debeline človeškega lasu

Njihov servis je eden redkih, kjer lahko kakovostno popravijo poškodovano glavno gred in jo pravilno uležajijo. S posebnim strojem ustrezno obdelajo mostičke - pritrdilna mesta gredi in ležaje. To je zelo natančno opravilo in lahko ga narediš le približno dobro, oni pa želijo najvišjo kakovost. Pri tem Kastelec poudarja, da sta od trenutka diagnoze pa do končne vgradnje zelo pomembna medsebojni odnos in komunikacija med njimi, stranko in serviserjem, ki vozilo popravlja oziroma izvaja končno popravilo.

Preden se v delavnici servisa lotijo popravila, vedno preverijo, ali je popravilo sploh možno; če je, na primer, gred preveč zvita, popravilo ni mogoče in ga tudi ne opravijo. Stranki dajo podrobno informacijo in jamčijo za svojo oceno – pri svojem delu so vedno zelo natančni. Toleranca je le 0,02 milimetra oziroma dve stotinki milimetra, kar je približno pol manj od debeline človeškega lasu.

Butično znanje

Pri takšni natančnosti niti dve gredi, dva motorja ali dva kardana nista povsem enaka in dober delavec mora ob specifičnih znanjih razumeti celotno delovanje stroja. Podobno kot mora zdravnik specialist poznati celotno človeško telo, gre za butično znanje, kjer morajo najti vzrok, diagnosticirati bolezen in ne nazadnje ugotoviti, ali gre v posameznem primeru za neprimerno vzdrževanje ali starost. In z dobrim vzdrževanjem lahko dosežeš visoko starost.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Kako brez stresa do sončne elektrarne?

Ste vlogo za postavitev in priklop vaše sončne elektrarne že oddali in morda celo tudi pridobili soglasje? Ali pa o samooskrbi z...

FINANCE
Avto
O zahtevnem slovenskem kupcu, paradoksu športnih terencev in električnih avtov
Avto
AvtoMiloš Milač O zahtevnem slovenskem kupcu, paradoksu športnih terencev in električnih avtov 1

(Intervju) Jaka Kavčič, generalni direktor Emil Frey Avtocentra, o zahtevnosti in navadah slovenskega kupca, spremembah na trgu avtomobilov, cenah, elektriki, športnih terencih in dizelskih motorjih

FINANCE
Avto
Električni avtomobili nosijo večje breme podražitev surovin kot klasični
Avto
AvtoAndraž Zupančič Električni avtomobili nosijo večje breme podražitev surovin kot klasični 13

Čedalje večje razlike v proizvodnih stroških med električnimi in avtomobili z motorji z notranjim zgorevanjem dodatno upočasnjujejo prehod na elektromobilnost. Trenutno je proizvodnja električnega vozila dražja kot klasičnega.

FINANCE
Prevozi
V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških
Prevozi
PrevoziMiloš Milač V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških

Za nakup električnih avtobusov so v mestni občini Kranj večino sredstev, 2,8 milijona evrov, pridobili na razpisu Eko sklada. Razliko do polne vrednosti vozil bo pokrila mestna občina Kranj.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Avto
BMW še ni povsem obupal nad motorji z notranjim zgorevanjem
Avto
AvtoAndraž Zupančič BMW še ni povsem obupal nad motorji z notranjim zgorevanjem 12

Čeprav so po mnenju mnogih dnevi klasičnim motorjem z notranjim zgorevanjem bolj ali manj šteti, to ne pomeni, da bodo ti motorji izginili prek noči. Nasprotno, inženirji v mnogih avtomobilskih tovarnah delajo s polno paro pri zmanjševanju izpustov pri teh motorjih.

FINANCE
Prevozi
Težja vozila so ta hip v boljšem položaju kot lahka gospodarska
Prevozi
PrevoziAndraž Zupančič Težja vozila so ta hip v boljšem položaju kot lahka gospodarska

Prodaja oziroma dobave lahkih gospodarskih vozil v Sloveniji so letos zdrsnile za četrtino, dobave tovornih pa so se povečale za 2,8 odstotke.

FINANCE
Avto
Letos smo si za nove avte sposodili 14 odstotkov več, za rabljene pa 35 odstotkov več denarja kot leta 2020
Avto
AvtoMiloš Milač Letos smo si za nove avte sposodili 14 odstotkov več, za rabljene pa 35 odstotkov več denarja kot leta 2020

Cene rabljenih vozil so se v zadnjih dveh letih zaradi omenjenih dejavnikov tako stalno dvigovale, v zadnjem času pa se rast cen umirja, pravi direktor Summit Leasinga Mitja Otorepec

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.