Aerodinamični upor ima velik vpliv na učinkovitost porabe goriva vašega tovornjaka, zlasti če vozi s hitrostjo nad 50 kilometrov na uro. Ključ do zmanjšanja tega vpliva in znižanja stroškov goriva je razumevanje delovanja aerodinamike tovornjaka.
Tovornjak ustvarja velik zračni upor. Ta se povečuje s kvadratom hitrosti, kar pomeni, da ko hitrost tovornjaka podvojimo, recimo s 40 na 80 kilometrov na uro, se zračni upor poveča za štirikrat.
Negativen učinek je pri električnih še večji
Zračni upor ima seveda zelo negativen vpliv na učinkovitost tovornjaka, še zlasti pri velikih hitrostih na avtocesti. Zračni upor lahko prinese za tretjino večjo porabo dizelskega goriva na daljših razdaljah. Pri električnih tovornjakih pa se poraba energije lahko poveča do 50 odstotkov.
Da bi zmanjšali zračni upor in posledično izboljšali učinkovitost, moramo predvsem razumeti zakonitosti zračnega toka. Da bi dosegli pozitiven učinek pri porabi, moramo maksimalno zmanjšati učinek vrtinčenja zračnega toka okoli karoserije in prikolice tovornjaka. Ko se plast zračnega toka loči od površine, postane zelo turbulentna. Prej ko se loči, večja je sled za tovornjakom, posledično je večji upor.
Zračni kot deluje podobno kot vrtiljak
»Ko zračni tok zadene površino tovornjaka, se zgodi nekaj podobnega vrtenju z vrtiljakom. Morate se ga krepko držati, da ostanete v sedlu. Enako je z zračnim tokom, le da ta nima rok, da bi se oprijel površine kot mi. Da ostane povezan s površino, mora uporabljati nizek zračni tlak,« pravila pretoka zraka okoli karoserije pojasnjuje specialist za aerodinamiko v Volvo Trucks Anders Tenstam.
Ena od možnosti zmanjšanja upora je tesnjenje rež na prednjem delu tovornjaka, kjer je pač to mogoče. Še posebno občutljiv je prednji vogalni del, kjer lahko že majhne reže oziroma odstopanja od karoserije povzročijo prekinitev gladkega laminarnega zračnega toka. V praksi morajo biti koti delov, ki se med sabo stikajo, večji od 90 stopinj, saj ta način zmanjšajo upor.
Podobno velja za razširitve blatnikov, ki zmanjšujejo odprtino nad kolesi. Zračni upor ogledal tovornjakov lahko zmanjšamo z ukrivljenimi linijami in manjšimi nepravilnostmi, utori ali izboklinami na njih. Manjši zračni upor prinašajo tudi kamere, ki v sodobnih tovornjakih nadomeščajo klasična ogledala.