Prevozi

Slovenska knjiga - na skoraj 700 straneh o avtobusih in trolejbusih Ljubljane med leti 1927 in 1994

Recenzija: knjiga Avtobusi in trolejbusi Ljubljane 1927-1994 Jožefa Trpina je pomembna monografija o razvoju javnega prometa pri nas.

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

28.03.2023 21:00
Čas branja: 7 min
Slovenska knjiga - na skoraj 700 straneh o avtobusih in trolejbusih Ljubljane med leti 1927 in 1994
TAM 260 A 180M je bil prototip, za nakup katerega se pri LPP-ju niso odločili. Kupil ga je mariborski Certus. Foto: prospekt Avtomontaža

Na vprašanje, kaj ima človek od takšne knjige, ki si ga je avtor Jožef Trpin sam zastavil, je odgovoril: »Neizmerno zadovoljstvo, da sem pozabi iztrgal nekaj zase in za prihodnje rodove ter dokončal delo, ki sem ga začel že kot otrok, ko sem se s kolesom vozil z enega konca Ljubljane na drugega in spremljal vozila, s katerimi so se prevažali potniki.«

Ta knjiga je resnično življenjsko delo. Trpin sicer nikoli ni delal na transportnem področju, mu je pa posvetil velik del prostega časa v svojem življenju. Po poklicu je diplomiran inženir kemije in je vse življenje delal v farmaciji – v podjetju Lek. Za avtobuse je imel vedno čas in se zanje nikoli ni nehal zanimati.

Po pravilih znanstvenega elaborata

Pri strokovni monografiji ni ubiral nobenih bližnjic. Kot mladenič je članke in fotografije od leta 1956 izrezoval iz časopisov. Nabralo se jih je za ogromno škatlo. Takrat žal ni beležil, iz katerega časnika so in kdaj so bili objavljeni, zato se je njihove analize resno lotil leta 2010, ko je odšel v pokoj. Kar dve leti je potreboval, da se je prebil skoznje, potem pa se je zakopal v arhivsko gradivo – v prvi vrsti tistega iz Muzeja novejše zgodovine. Tam je našel večino izvirnih fotografij, ki so jih objavili v časopisih, a za to je porabil desetletje. Obenem je iskal in zbiral tudi tehniške podatke o vozilih ter njihove načrte, oznake, registrske tablice, vozne rede in še marsikaj, kar je povezano z javnim mestnim prometom.

Za čas pred drugo svetovno vojno je našel tudi zapiske koncesij, ki jih je veliko županstvo podeljevalo zasebnim prevoznikom. Dotaknil se je tudi trgovcev, ki so takrat zastopali tuje proizvajalce avtobusov, ter ljubljanskih rokodelcev –kolarjev, ki so izdelovali avtobusne karoserije na različnih šasijah. Vire je skrbno citiral – po pravilih strokovnih oziroma znanstvenih elaboratov, samo seznam avtorjev oziroma arhivarjev fotografij obsega 13 strani, drugi viri pa so navedeni med besedilom.

Temeljno delo

Monografija je malo večjega formata od A4, obsega 656 strani in tehta dva in pol kilograma. Strinjam se z avtorjem, da to ni knjiga, ki bi jo prijel v roke v postelji pred spanjem, saj jo velja položiti na mizo. V uvodu je Trpin napisal, da je delo težko berljivo in namenjeno ljubiteljem. Sam se s tem ne morem strinjati, saj Trpin ni ostal zgolj pri vozilih, kakor je zapisano na naslovnici, ampak zadeve obravnava dosti širše. Čeprav na naslovnici piše: od leta 1927, boste v knjigi našli med drugim podatke o prvem ljubljanskem taksiju iz leta 1911. Istega leta sta začela voziti prvi avtobus med Tolminom in Bovcem ter Kendov avtobus v Ljubljani – med Hotelom Tivoli in železniško postajo. Da je v naslovu monografije zapisana letnica 1927, je kriv Franc Magister, ki je prvi začel reden in periodični prevoz potnikov med Ljubljano in Šentvidom. To je letnica dejanskega začetka javnega potniškega prometa v Ljubljani.

Avtobusni promet se je bliskovito razvijal, saj je leta 1929 v Ljubljani bilo že 14 zasebnih avtobusnih prevoznikov in vsi so bili včlanjeni v Zadrugo privatnih prevoznikov – koncesionarjev. Knjiga je zloženka posameznih poglavij, kjer v besedi in sliki avtor opisuje določeno vozilo, njegov izvor, podaja tehnične podatke in druge zanimivosti. Tako lahko začnemo brati kjerkoli. Nekatere informacije se pogostokrat prav zaradi tega podvajajo. »Rdeča nit« so opisi mestnih vozil, tu in tam pa avtor skrene malo sem in tja, vendar le z namenom, da osvetli določene dileme.

Ni literatura za pred spanjem

Na promociji knjige je Trpin dejal: »Ne računam, da bo kdo knjigo prebral od prve do zadnje strani – kakor roman. Si pa lahko prvi večer na primer pogleda recimo vse, kar sem zbral o zgibnem mercedesu O 317, naslednji večer pa o zgibnem MAN 890 UG ali katerem drugem avtobusu.«

Dvorana Muzeja novejše zgodovine polna do zadnjega kotička

Na »rojstvo« knjige so med drugim prišli Pavel Magister, sin prvega ljubljanskega mestnega prevoznika, direktor Muzeja novejše zgodovine Jože Dežman, kustosinja Andreja Bajželj Zupanec, v imenu založnika, Slovenske veteranske Avtomoto zveze, njen predsednik Franci Škerjanec in Nataša Grom Jerina ter številni drugi, predvsem prijatelji in ljubitelji tehniške dediščine.

Dva vsebinska pristopa: po prevoznikih in kronološko

Avtor je vsebino razdelil po obdobjih. Začenja z obdobjem od leta 1927 so 1945 in nadaljuje s 1945 do 1951, nato pa po desetletjih, le zadnji časovni interval, ki ga obravnava, je spet malo daljši – od leta 1981 do 1994. V poglavju od leta 1927 do konca druge svetovne vojne seže nazaj vse do uvedbe tramvaja – a se cestne železnice skoraj ne dotika (v uvodu je napisal, da zaradi spoštovanja do pokojnega Tadeja Brateta, ki je ljubljanski tramvaj temeljito proučil in že leta 1990 pri Državni založbi Slovenije objavil monografijo Ljubljanski tramvaj 1901-1958). V prvem obdobju je vsebino razdelil po posameznih prevoznikih koncesionarjih in v teh okvirih analiziral njihova vozila. Po drugi svetovni vojni pa poglavja tečejo kronološko. V vsakem obdobju po znamkah analizira in opisuje avtobuse ter trolejbuse, ki so takrat vozili. V najkrajšem proučevanem obdobju (1945-1951) bralci spoznamo podjetje Državno avtobusno in prevozniško podjetje Slovenija (DAPPS), ki so ga ustanovili že maja 1945. Tri leta pozneje je postalo Slovenija Avtopromet (SAP). Drugi poudarek pa je na letu 1951, ko je začel v Ljubljani voziti prvi trolejbus. Seveda je poudarek na vozilih, toda knjiga ponuja veliko širše informacije.

V petdesetih so prišli avtobusi znamke FAP-Saurer, tramvaj pa se je poslavljal, saj so proge začeli postopno ukinjati (obdobje 1951-1960). Glavna razloga za to sta bila: zastarelost in dotrajanost voznega parka ter dotrajanost tirne infrastrukture. Potem sledita približno desetletni obdobji (1960-1971, 1971-1981), v katerih nam avtor temeljito predstavi vozila, značilna za ta čas. V šestdesetih letih med drugim opisuje dva tipa FAP in dva tipa trolejbusov znamke Rade Končar ter prve »krpane«, ki so prišli na ljubljanske ulice (zgibni avtobus fiat 410A). Bralci izvemo, da so karoserije za vse, tako mestne (15 po številu), kakor primestne (sedem) izdelali kar v Ljubljana transportu, vse potrebne profile pa so dobavili iz Avtomontaže. V tem poglavju najdemo tudi obširen sestavek o odpravi trolejbusa. Obdobje 1971-1981 avtor začenja z združitvijo podjetij Viator in SAP v Integral, v okviru katerega je bila organizacijska enota TOZD mestni potniški promet. To desetletje sta zaznamovali dve znamki avtobusov, in sicer Mercedes (MB O 317 in MAN 890 – obe v solo in zgibni obliki).

Zadnje poglavje obravnava časovni interval med letoma 1981 in 1994, ko so prevladovali avtobusi znamke MAN, a poleg njih so kupovali tudi cenejša vozila, ki pa so ostala v manjšini.

V tem času so še prevladovali visokopodni avtobusi. Večino karoserij so izdelali v ljubljanski Avtomontaži. Z visokopodnimi avtobusi se monografija tudi konča, avtor pa poda še informacijo o prvih poskusih uvedbe mestnih avtobusov na komprimiran metan (CNG). Med drugim pojasni, da so v Ljubljano prve tri nizkopodne avtobuse (MAN NL 202) uvozili konec leta 1993. Karoserij zanje niso izdelali v Avtomontaži, saj so iz Nemčije prišla kompletna vozila.

Obvezno čtivo za ljubitelje avtobusov

Kot avtomobilski novinar sem navdušen nad celovitimi prikazi razvoja mestnega prometa, predvsem pa nad obsežnimi in večkrat preverjenimi podatki o posameznih vozilih. Če potrebujemo podatke o kateremkoli v knjigi analiziranem avtobusu, jih dobimo na enem mestu. Edino, kar sem v tem obsežnem delu pogrešal, je abecedno kazalo, saj bi bilo z njim iskanje določenih vsebin precej lažje ter celokupen seznam literature in virov, saj jih mora bralec zdaj iskati po posameznih straneh oziroma poglavjih. Vsekakor Trpinova monografija sodi v zavihek »obvezno čtivo« vsakega ljubitelja avtobusov in tudi drugih gospodarskih vozil. Sam svoj izvod že imam ter ga z užitkom listam in prebiram. Pri založniku SVAMZ na Vranskem pravijo, da jih je nekaj še na voljo, zato je dobro pohiteti, saj naklada ni velika (500 izvodov).

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
(s PKP) Pet direktorjev o pričakovanjih v letu 2023
Finance
Rok Pikon (s PKP) Pet direktorjev o pričakovanjih v letu 2023 2

Pričakovanja glede prihodnjega leta so večinoma pesimistična.

FINANCE
Topjob
Top službe – v Bruslju iščejo direktorja pravne službe; priložnosti še v EIB, Leku, Pivki, Inothermu ...
Topjob
TopjobTOP JOB Top službe – v Bruslju iščejo direktorja pravne službe; priložnosti še v EIB, Leku, Pivki, Inothermu ...

Pregledali smo ponudbe na trgu dela za strokovni kader in izbrali najboljše

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Prevozi
V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških
Prevozi
PrevoziMiloš Milač V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških

Za nakup električnih avtobusov so v mestni občini Kranj večino sredstev, 2,8 milijona evrov, pridobili na razpisu Eko sklada. Razliko do polne vrednosti vozil bo pokrila mestna občina Kranj.

FINANCE
Topjob
»Tako enostavno, kot je danes dobiti nove ljudi, ne bo nikoli več«
Topjob
TopjobLana Dakić »Tako enostavno, kot je danes dobiti nove ljudi, ne bo nikoli več«

Neugodna demografija, novi načini dela, individualizem otežujejo pot do novih zaposlenih, so ugotavljali kadrovniki na kadrovski konferenci v Ljubljani

IZVOZNIKI
Novice
Nov razvojni preskok za SIQ: preizkušanje električnih vozil
Izvozniki.si
NoviceMateja Bertoncelj Nov razvojni preskok za SIQ: preizkušanje električnih vozil

SIQ se pripravlja na več kot 20-milijonsko naložbo v novo stavbo in opremo, ki jim bo omogočila nove storitve

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.