Medtem ko je evropski Ford na področju električnih osebnih avtomobilov še nekoliko zadržan (v ponudbi ima le mustanga mach e), je toliko bolj agresiven pri dostavnikih. Sredi januarja letos je v Sloveniji predstavil e-transita – velik električni kombi s trenutno najboljšimi lastnostmi na trgu. Ambiciozen je tudi prodajni cilj – 50 vozil v tem letu.
Cene od slabih 60 tisočakov
Cene e-transita se začnejo pri slabih 60 tisoč evrih (brez DDV), kar je še enkrat toliko, kot stane transit z dizelskim motorjem. A pri Fordu verjamejo, da elektrifikacija prinaša toliko prednosti in prihrankov, da bo e-transit za marsikoga tudi stroškovno smiseln nakup.
Velika baterija in doseg
Ford e-transit je prvi električni Fordov dostavnik na slovenskem trgu. Nanj pa je zapeljal z optimizmom, saj ta hip ponuja več kot tekmeci v razredu velikih kombijev. Pri fordu so e-transita opremili z baterijo z 68 kilovatnimi urami, ki omogoča doseg do 317 kilometrov po ciklu WLTP. Baterija ima ob tem posebno rezervo, ki tudi pri popolnoma izčrpanem dosegu omogoča do 20 kilometrov preostalega dosega.
Dva motorja, moč do 195 kilovatov
Za pogon mu je namenil dva močna motorja, ki poganjata zadnjo os. Šibkejši zmore 135 kilovatov (184 konjskih moči), močnejši pa kar 195 kilovatov (269 konjskih moči), navor pri obeh seže do 430 newtonmetrov. Največja hitrost je omejena na 130 oziroma 105 (šasija s kabino) kilometrov na uro.
Opremljen je z elektronsko zaporo diferenciala za spolzke podlage in programom eco, ki omeji hitrost na 110 na uro in zmanjša delovanje klimatske naprave. Tipka L na menjalniku vključi sistem za vožnjo z enim pedalom, ki z močno rekuperacijo omogoča vožnjo brez uporabe zavore.
Predgretje baterije lahko močno poveča doseg
S funkcijo predgretja lahko kabino ogreje ali ohladi 15 minut pred odhodom. Baterijo pa lahko segreje na delovno temperaturo eno uro pred odhodom in tako privarčuje energijo za samo vožnjo. V zimskih mesecih lahko predgretje baterije poveča doseg do 30 odstotkov, trdijo pri Fordu.
Samodejni menjalnik (vrtljivi gumb samodejno vključi prestavo P (parkiranje), ko na mestu ugasnemo motor ali odpnemo varnostni pas ali vrata.
Počasno ali hitro polnjenje
Polnjenje na počasnem toku prek trifazne vtičnice poteka z močjo 11 kilovatov in traja dobrih osem ur. Prek enosmernega toka pa je mogoče baterijo e-transita polniti s 115 kilovati moči, kar pomeni čas 34 minut za napolnjenost od 15 do 80 odstotkov.
Enake dimenzije kot dizelski, dobre napovedi v prihodnosti
E-transit prinaša enake dimenzije kot dizelski, kar velja tudi za tovorni prostor, ki sega do 15,1 kubičnega metra in sprejme kar pet evropalet v različici L4 H3. Nosilnost je e-transita je 900 kilogramov kljub masi baterije (473 kilogramov) pri različici L2 H2. Nova zakonodaja, ki je v pripravi, bo e-dostavnikom prinesla dodatno prednost, saj bo omogočala vožnjo z največjo dovoljeno maso do 4.250 kilogramov z B-kategorijo vozniškega dovoljenja. To bi pri e-transitu pomenilo nosilnost do 1.650 kilogramov.
Primeren tudi za uporabnike, ki delajo na terenu
Posebnost e-transita, ki je bodo veseli predvsem podjetniki z delom na terenu, sta dve 240-voltni vtičnici v tovornem delu (pri šasiji je vtičnica tudi v kabini), ki omogočata napajanje različnih naprav z močjo do 2,4 kilovata. V praksi naprava z močjo dva kilovata v treh urah porabi le 10 odstotkov baterije. Obenem lahko uporabnik omeji, koliko energije lahko porabi za delovanje naprav, in tako poskrbi, da mu ostane dovolj elektrike v bateriji za pot domov ali do delavnice. Naprave lahko priklopi tudi med polnjenjem baterije.
Paket garancij oziroma jamstva
Ford za e-transita ponuja servisni interval na leto dni brez omejitve kilometrov in do pet let jamstva brez omejitve kilometrov ali do 160 tisoč kilometrov (kar nastopi prej). Poleg tega pa še garancijo na vsaj 70-odsotni preostanek zmogljivosti baterije (šasija s kabino 65 odstotkov) po osmih letih. Obenem pa poudarja, da ima e-transit 90 odstotkov manjše število delov in do 40 odstotkov nižje stroške servisiranja kot dizelski.
Realen doseg bo zadoščal večini
Pri Fordu, tudi slovenskem, v elektrifikacijo dostavnikov verjamejo, saj ti prinašajo kopico prednosti pred dizelsko gnanimi dostavniki. Med njimi omenjajo predvsem nižjo ceno energenta (pri počasnem polnjenju prek noči), manj okvar pogona in s tem povezane nižje stroške popravil.
Obenem pa poudarjajo, da v tem hipu še niso primerni za vse vrste uporabnikov, ampak predvsem za tiste, ki se ukvarjajo z mestno in medkrajevno dostavo na manjših razdaljah do 160 kilometrov, kar e-transit zmore tudi v praksi in z naloženim tovornim delom prevoziti brez vmesnega polnjenja. Glede na to, da dostavniki v Evropi v povprečju prevozijo 111 kilometrov na dan, omenjen doseg zadošča.
Vse več ekoloških con v mestih
V prihodnje bo elektropogon za dostavnike še bolj zanimiv kot danes, saj EU načrtuje precejšnje povečanje števila ekoloških con v mestih, kamor bodo lahko zapeljali le dostavniki brez izpustov. Leta 2019 je bilo teh con 228, lani 320, leta 2025 pa jih bo po napovedih že 507. Ekološke cone v slovenskih mestih predvideva tudi Nacionalni energetski in podnebni načrt, ki je ta hip v sprejemanju.
Kupci bodo predvsem dostavne službe
V Sloveniji bodo kupce zato iskali predvsem med dostavnimi službami in drugimi podjetji z vnaprej znanimi potmi brez nenačrtovanih odstopanj, ki imajo ob tem veliko postankov. Tu se namreč prednosti elektropogona v primerjavi z dizelskim še bolj izkažejo.
Obsežen načrt elektrifikacije
Fordov načrt elektrifikacije je kar obsežen. Do konca leta 2024 bo imela znamka na trgu devet električnih vozil, od tega štiri osebne in pet dostavnih. Med dostavnimi se bodo e-transitu pridružili še povsem nov enotonski dostavnik transit custom, potniški tourneo custom in manjša transit courier ter potniški tourneo courier. Ford je napovedal še, da bodo do konca leta 2024 vsi modeli na voljo v električni ali priključnohibridni različici. V letu 2026 bo prodaja električnih fordov dosegla že 600 tisoč vozil na leto. Do leta 2030 bodo dostavniki vseh znamk že v dveh tretjinah opremljeni z električnim ali priključnohibridnim pogonom.