Prevozi

Za volanom električnega vlačilca, ki zmore do tisoč kilometrov dosega!

Bili smo na MAN-ovem poligonu v Nemčiji, kjer smo testirali prototip težkega tovornjaka etruck, namenjenega mednarodnemu transportu.

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

30.11.2022 20:50
Čas branja: 8 min
Za volanom električnega vlačilca, ki zmore do tisoč kilometrov dosega!
MAN eTruck - vlačilec prihodnosti brez emisije škodljivih plinov. Foto: MAN Truck & Bus

Imeli smo priložnost in čast prvi sesti za volan električnega modela TGM, pa tudi električnega modela TGe in celotne ponudbe električnih avtobusov. Najbolj nas je zanimala testna vožnja novega vlačilca etruck, ki so ga pred kratkim predstavili v Hannovru.

Polnjenje etrucka z močjo en megavat

Čeprav je še prototip, bo ta električni težkokategornik zelo kmalu pripravljen za serijsko proizvodnjo. Lahko jo pričakujemo od leta 2024, ko naj bi prišli tudi prvi kupci tovrstnih vozil na dolge proge. Gre za drugi evropski dolgolinijski tovornjak, ki bo prilagojen za hitro polnjenje na polnilnicah z močjo do enega megavata, a prvi, ki so ga imeli priložnost preizkusiti člani evropske žirije za izbor tovornjaka leta.

Vozilo je na voljo v treh različicah, ki so seveda odvisne od števila baterijskih paketov. Ti bodo vlačilcu omogočali 600-, 800- ali tisočkilometrski doseg. Ob napovedanih nizkih stroških vzdrževanja je to primerna rešitev za transport brez emisij ogljikovega dioksida. Vozilo je namenjeno za daljinske prevoze blaga s klasičnimi polpriklopniki in predvsem za prevoz živil v prikolicah s kontroliranim temperaturnim režimom. Zaradi nizke ravni hrupa bodo v različicah s triosno šasijo zelo zanimivi za mestna komunalna pa tudi gradbena podjetja.

Odlični pospeški prototipa

Vlačilec smo preizkusili na poligonu v bližini tovarne MAN v Münchnu. Fotografij notranjosti kabine in armaturne plošče ne objavljamo, ker gre še za zgodnjo prototipno različico. Namesto nje tovarniška fotografija.

Bralcem pa lahko prenesemo, da je občutek za volanom odličen. Kot vsa električna vozila se tudi ta vlačilec tiho vozi, pri pritiskanju na »plinsko« stopalko pa morate biti previdni. Zmogljiv elektromotor so namestili sredinsko glede na osi, prenos moči do diferenciala pa poteka skozi dvo- ali štiristopenjski menjalnik in s kardansko gredjo. Pospeški z mesta so navdušujoči, speljevanje na vzponu pa ne dela posebnih težav, saj električna ročna zavora popusti v sekundi in ne dovoli, da bi vozilo zapeljalo nazaj.

Rekuperacija energije

Pozabite na kotaljenje oziroma jadranje kompozicije, ko spustite stopalko za plin, saj elektromotor preide v generatorsko delovanje in z upočasnjevanjem vozila polni baterije. V kratki vožnji po testnem poligonu in brez običajnega hrupa pogonskega sklopa dizelskega motorja zaslišite povsem nove zvoke električne različice MAN. Hrup gum je izrazitejši, zvoki naloženega polpriklopnika pa so pogosto neprijetni in imate občutek, kot da se je nekaj zlomilo ali pokvarilo. Vsekakor gre za edinstveno in zanimivo izkušnjo.

MAN je v svojem inovativnem centru za e-mobilnost v münchenski tovarni začel proizvodnjo 20 prototipnih vozil. Tako kot drugi proizvajalci na isti proizvodni liniji poskušajo izdelovati tako električne kot dizelske leve, kar naj bi pocenilo proizvodnjo. Za takšno proizvodnjo so pri MAN začeli usposabljati svojo delovno silo za električne različice vozil, pričakujejo, da bodo udeleženci šolanje končali konec prihodnjega leta.

Lastne baterije

Da bi imeli vse pod nadzorom, pri MAN začenjajo lastno proizvodnjo baterij v svojih proizvodnih obratih v Nürnbergu. Od leta 2025 predvidevajo proizvodnjo 100 tisoč baterijskih paketov na leto, kar so uskladili s proizvodnimi zmogljivostmi samih vozil v Münchnu. Baterije najbolje delujejo pri temperaturah med 10 in 30 stopinjami Celzija, optimalno pa pri 25 stopinjah Celzija. Vozila bodo zato za zagotavljanje optimalnih delovnih razmer imela pozimi nalogo gretja in poleti hlajenja baterij z vodo. V tovarni bodo izdelovali tri vrste baterij, odvisno od tipa vozila, v katerega jih bodo vgrajevali. Tovorna različica akumulatorjev tehta približno 650 kilogramov, na vlačilcu pa najdete tri takšne. Tovarna je v gradnji, prve baterije v serijski proizvodnji pa pričakujemo v začetku leta 2025.

Hitre in zmogljive polnilnice

Za začetek je MAN ponudil svetovalno podjetje z zanimivim imenom 360-degree mobility solutions (360-stopinjske rešitve za mobilnost). Svetovalci stranki, ki se odloči za električno vozilo, ponudijo optimalno vozilo glede na njene transportne potrebe in poti ter razvijejo celostno rešitev. To vključuje gradnjo polnilnice na lastnem dvorišču in optimalno uporabo javne mreže polnilnic na prometnih poteh. Postopek je zelo kompleksen, in preden prvo električno vozilo zapelje na vaše dvorišče, traja od 12 do 18 mesecev.

Skupina NEFTON, ki združuje električarje

Skupina TRATON, v katero sodi MAN, je ustanovila posebno skupino NEFTON, v katero so vključeni še drugi zainteresirani proizvajalci električnih vozil, gradbena podjetja in podjetja, ki se ukvarjajo s proizvodnjo in z distribucijo električne energije. Naloga skupine je postaviti najmanj 1.700 zmogljivih električnih polnilnic za gospodarska vozila na najpomembnejših evropskih cestnih prometnicah ali v njihovi neposredni bližini. Partnerji so v projekt skupaj vložili 500 milijonov evrov. Osnova so tudi enomegavatne polnilnice (sistem MCS, torej 3,75-megavatne polnilnice, ki jih vse pogosteje omenjajo tudi drugi proizvajalci električnih tovornih vozil. Sistem deluje s polnilnim tokom tri tisoč amperov pri napetosti 1.250 voltov, kar bi teoretično omogočilo polnjenje akumulatorjev tovornih vozil v samo 15 minutah. Za primerjavo, standardni priključek CCS polni s tokom do 500 amperov, kar je šestkrat manj.

Povsem jasno je, da mora imeti sam polnilni kabel vodno hlajenje, saj se pri tisoč amperih sprosti 30 kilovatov toplotne energije, ki jo je treba nekam odvesti. Gre za posebno nalogo, s katero se zabavajo proizvajalci polnilnih postaj za električna vozila, saj nameravajo tovornjake polniti med 45-minutnim odmorom, ki jo ga zakonu mora voznik začeti po štirih urah vožnje. Vse skupaj je zahtevna naloga, ki naj bi bila končana do leta 2024. In pri MAN bodo ravno v tistem letu pripravili vse za serijsko proizvodnjo modela etruck.

Popolnoma jasno je, da so proizvajalci tovornjakov pripravljeni električna vozila ponuditi trgu v vseh segmentih transporta, zdaj pa so na vrsti države, da razvijejo mrežo kakovostnih polnilnic. Dokler se to ne bo zgodilo, bomo na cestah takšna vozila gotovo le občasno srečevali.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Prevozi
Prednosti in ovire elektrike in vodika v potniškem prometu
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Prednosti in ovire elektrike in vodika v potniškem prometu

Z dogodka Pogoni sedanjosti in prihodnosti: elektrika in vodik v organizaciji revije Prevozi - Komunala Kranj kot uporabnik, MAN, Iveco Bus in Solaris pa kot proizvajalci avtobusov na elektriko in druge alternativne vire.

FINANCE
Prevozi
Matej Ažman - Cac: na izpitno vožnjo se je pripeljal iz Madžarske s polpriklopnikom
Prevozi
PrevoziEmil Šterbenk Matej Ažman - Cac: na izpitno vožnjo se je pripeljal iz Madžarske s polpriklopnikom

Če sklepamo po starosti, bi za Mateja Ažmana lahko rekli, da je pri 34 letih še premlad za to rubriko, toda voziti je začel, že preden je opravil vozniški izpit kategorij C in E.

FINANCE
Prevozi
V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških
Prevozi
PrevoziMiloš Milač V Kranj zapeljal testni električni avtobus, prihodnje leto prihaja osem lastniških

Za nakup električnih avtobusov so v mestni občini Kranj večino sredstev, 2,8 milijona evrov, pridobili na razpisu Eko sklada. Razliko do polne vrednosti vozil bo pokrila mestna občina Kranj.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Prevozi
Kakšna je zapuščina prvega moža MAN Truck & Bus Slovenija
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Kakšna je zapuščina prvega moža MAN Truck & Bus Slovenija

Claus Wallenstein vodenje slovenske podružnice MAN prepušča kolegu in prevzema znamko na trgih Poljska in Ukrajina

FINANCE
Avto
Električni avtomobili nosijo večje breme podražitev surovin kot klasični
Avto
AvtoAndraž Zupančič Električni avtomobili nosijo večje breme podražitev surovin kot klasični 13

Čedalje večje razlike v proizvodnih stroških med električnimi in avtomobili z motorji z notranjim zgorevanjem dodatno upočasnjujejo prehod na elektromobilnost. Trenutno je proizvodnja električnega vozila dražja kot klasičnega.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.