Imeli smo priložnost in čast prvi sesti za volan električnega modela TGM, pa tudi električnega modela TGe in celotne ponudbe električnih avtobusov. Najbolj nas je zanimala testna vožnja novega vlačilca etruck, ki so ga pred kratkim predstavili v Hannovru.
Polnjenje etrucka z močjo en megavat
Čeprav je še prototip, bo ta električni težkokategornik zelo kmalu pripravljen za serijsko proizvodnjo. Lahko jo pričakujemo od leta 2024, ko naj bi prišli tudi prvi kupci tovrstnih vozil na dolge proge. Gre za drugi evropski dolgolinijski tovornjak, ki bo prilagojen za hitro polnjenje na polnilnicah z močjo do enega megavata, a prvi, ki so ga imeli priložnost preizkusiti člani evropske žirije za izbor tovornjaka leta.
Vozilo je na voljo v treh različicah, ki so seveda odvisne od števila baterijskih paketov. Ti bodo vlačilcu omogočali 600-, 800- ali tisočkilometrski doseg. Ob napovedanih nizkih stroških vzdrževanja je to primerna rešitev za transport brez emisij ogljikovega dioksida. Vozilo je namenjeno za daljinske prevoze blaga s klasičnimi polpriklopniki in predvsem za prevoz živil v prikolicah s kontroliranim temperaturnim režimom. Zaradi nizke ravni hrupa bodo v različicah s triosno šasijo zelo zanimivi za mestna komunalna pa tudi gradbena podjetja.
Odlični pospeški prototipa
Vlačilec smo preizkusili na poligonu v bližini tovarne MAN v Münchnu. Fotografij notranjosti kabine in armaturne plošče ne objavljamo, ker gre še za zgodnjo prototipno različico. Namesto nje tovarniška fotografija.
Bralcem pa lahko prenesemo, da je občutek za volanom odličen. Kot vsa električna vozila se tudi ta vlačilec tiho vozi, pri pritiskanju na »plinsko« stopalko pa morate biti previdni. Zmogljiv elektromotor so namestili sredinsko glede na osi, prenos moči do diferenciala pa poteka skozi dvo- ali štiristopenjski menjalnik in s kardansko gredjo. Pospeški z mesta so navdušujoči, speljevanje na vzponu pa ne dela posebnih težav, saj električna ročna zavora popusti v sekundi in ne dovoli, da bi vozilo zapeljalo nazaj.
Rekuperacija energije
Pozabite na kotaljenje oziroma jadranje kompozicije, ko spustite stopalko za plin, saj elektromotor preide v generatorsko delovanje in z upočasnjevanjem vozila polni baterije. V kratki vožnji po testnem poligonu in brez običajnega hrupa pogonskega sklopa dizelskega motorja zaslišite povsem nove zvoke električne različice MAN. Hrup gum je izrazitejši, zvoki naloženega polpriklopnika pa so pogosto neprijetni in imate občutek, kot da se je nekaj zlomilo ali pokvarilo. Vsekakor gre za edinstveno in zanimivo izkušnjo.
MAN je v svojem inovativnem centru za e-mobilnost v münchenski tovarni začel proizvodnjo 20 prototipnih vozil. Tako kot drugi proizvajalci na isti proizvodni liniji poskušajo izdelovati tako električne kot dizelske leve, kar naj bi pocenilo proizvodnjo. Za takšno proizvodnjo so pri MAN začeli usposabljati svojo delovno silo za električne različice vozil, pričakujejo, da bodo udeleženci šolanje končali konec prihodnjega leta.
Lastne baterije
Da bi imeli vse pod nadzorom, pri MAN začenjajo lastno proizvodnjo baterij v svojih proizvodnih obratih v Nürnbergu. Od leta 2025 predvidevajo proizvodnjo 100 tisoč baterijskih paketov na leto, kar so uskladili s proizvodnimi zmogljivostmi samih vozil v Münchnu. Baterije najbolje delujejo pri temperaturah med 10 in 30 stopinjami Celzija, optimalno pa pri 25 stopinjah Celzija. Vozila bodo zato za zagotavljanje optimalnih delovnih razmer imela pozimi nalogo gretja in poleti hlajenja baterij z vodo. V tovarni bodo izdelovali tri vrste baterij, odvisno od tipa vozila, v katerega jih bodo vgrajevali. Tovorna različica akumulatorjev tehta približno 650 kilogramov, na vlačilcu pa najdete tri takšne. Tovarna je v gradnji, prve baterije v serijski proizvodnji pa pričakujemo v začetku leta 2025.
Hitre in zmogljive polnilnice
Za začetek je MAN ponudil svetovalno podjetje z zanimivim imenom 360-degree mobility solutions (360-stopinjske rešitve za mobilnost). Svetovalci stranki, ki se odloči za električno vozilo, ponudijo optimalno vozilo glede na njene transportne potrebe in poti ter razvijejo celostno rešitev. To vključuje gradnjo polnilnice na lastnem dvorišču in optimalno uporabo javne mreže polnilnic na prometnih poteh. Postopek je zelo kompleksen, in preden prvo električno vozilo zapelje na vaše dvorišče, traja od 12 do 18 mesecev.
Skupina NEFTON, ki združuje električarje
Skupina TRATON, v katero sodi MAN, je ustanovila posebno skupino NEFTON, v katero so vključeni še drugi zainteresirani proizvajalci električnih vozil, gradbena podjetja in podjetja, ki se ukvarjajo s proizvodnjo in z distribucijo električne energije. Naloga skupine je postaviti najmanj 1.700 zmogljivih električnih polnilnic za gospodarska vozila na najpomembnejših evropskih cestnih prometnicah ali v njihovi neposredni bližini. Partnerji so v projekt skupaj vložili 500 milijonov evrov. Osnova so tudi enomegavatne polnilnice (sistem MCS, torej 3,75-megavatne polnilnice, ki jih vse pogosteje omenjajo tudi drugi proizvajalci električnih tovornih vozil. Sistem deluje s polnilnim tokom tri tisoč amperov pri napetosti 1.250 voltov, kar bi teoretično omogočilo polnjenje akumulatorjev tovornih vozil v samo 15 minutah. Za primerjavo, standardni priključek CCS polni s tokom do 500 amperov, kar je šestkrat manj.
Povsem jasno je, da mora imeti sam polnilni kabel vodno hlajenje, saj se pri tisoč amperih sprosti 30 kilovatov toplotne energije, ki jo je treba nekam odvesti. Gre za posebno nalogo, s katero se zabavajo proizvajalci polnilnih postaj za električna vozila, saj nameravajo tovornjake polniti med 45-minutnim odmorom, ki jo ga zakonu mora voznik začeti po štirih urah vožnje. Vse skupaj je zahtevna naloga, ki naj bi bila končana do leta 2024. In pri MAN bodo ravno v tistem letu pripravili vse za serijsko proizvodnjo modela etruck.
Popolnoma jasno je, da so proizvajalci tovornjakov pripravljeni električna vozila ponuditi trgu v vseh segmentih transporta, zdaj pa so na vrsti države, da razvijejo mrežo kakovostnih polnilnic. Dokler se to ne bo zgodilo, bomo na cestah takšna vozila gotovo le občasno srečevali.